maandag 21 augustus 2023

Maandag 21 augustus 2023: Susanville (CA) - Eureka (CA)

Soms maak je plannen om ze bij te stellen ;): deel 1 van het plan, om 6u opstaan, dat is gelukt, ook al zat ik werkelijk midden in een droom (Dolly Parton achterna). Bij het opentrekken van de gordijnen werd ik alvast niet vrolijk: het regende pijpenstelen, en de bergen zaten in een dikke mist. Na kort overleg met David - de bron van de emotionele chantage - werd ons plan om Lassen Peak te beklimmen geschrapt. Plan B was eigenlijk het allereerste plan voor deze ochtend: fitnessen bij Anytime fitness. Daar kon je met een dagkaart fitnessen, zo had ik opgezocht.

Om 8u20 stonden we aan de fitness, verder slapen na de wekker van 6u ging toch al niet zo goed. Brian (de meningen over zijn naam lopen uiteen, maar in mijn geheugen was het Brian) verwelkomde ons, vond het geweldig dat we in zijn fitness wilden fitnessen. We schreven ons in bij een spervuur aan geïnteresseerde vragen over onze vakantie, en kregen na het betalen van 7 dollar per persoon toegang tot de fitness, met rondleiding. Zalige fitness, met 2 aparte ruimtes voor crossfit en zwaar gewichten heffen (in die ruimte lagen dumbells tot 120 pounds, of 54 kg). Dat kreeg ik niet eens van het rek :).

Anderhalf uur later waren we klaar, beiden blij van onze training, en namen afscheid van Brian, die ons "safe travels" wenste.

Het weer was er ondertussen niet beter op geworden, veel mist, koud, stortregens met momenten. Goede keuze om niet aan die beklimming te starten.

De rest van de dag is het relaas van een rijdag: veel in de auto gezeten, onooglijke dorpjes gepasseerd, mooiere dorpjes gepasseerd, en langs flaggers en wegenwerken onze reistijd zien oplopen. Hoewel het nog leuk was bij 1 flagger: hij kwam naar ons toe (we waren de eerste auto) en zei "we kunnen net zo goed een babbel doen, je gaat hier toch 15 minuten staan". Gezellig :). Hij was natuurlijk geïnteresseerd in onze reis, en onze verdere plannen. Hij raadde af om naar San Francisco te gaan, waar het daklozen- en verslaafdenprobleem disproportioneel groot is. Daar was ik al bang voor, en eigenlijk toeval, maar vanochtend hadden we beslist om San Francisco in te korten en een dag langer in wine country te zijn, of de voorsteden. We kijken ernaar uit volgende zaterdag geen plannen te hebben en te zien waar we zin in hebben. Verder nog een interessante babbel met meneer de vlaggenier: hij was zelf van Corning, een dorp langs de I-5, was meer een "country-boy" (Alan Jackson achterna) dan een stadsmens, en was verbaasd dat zijn job bij ons wordt ingenomen door verkeerslichten. Je zag de existentiële vraag in hem opkomen, maar we stelden hem gerust: een menselijke vlaggenier is zoveel beter, en dat meenden we ook echt. Hier is dat ook nodig, die houden het verkeer in de gaten en laten iedereen aan 1 kant ook ineens door. Anders stonden we daar een uur ;).

Het hotel voor vanavond, de Eureka inn, is echt een prachtig hotel, en is een historical landmark. Daar neem je dan wat "ongemakken" erbij: oudere kamer, bedenkelijk glaswerk, maar je krijgt er ontzettend veel charme voor in de plaats. Op dit moment ben ik het reisverslag aan het schrijven in de lobby, die gewoon prachtig is.

Het Bristol Rose Café, het restaurant van het hotel, is jammer genoeg permanent gesloten. Nu ja, jammer genoeg, een googlezoektocht toonde aan dat het restaurant in 2018 abrupt gesloten werd na een bezoek van de "health inspector". Het verslag hierover leest écht als de scène in Fawlty Towers, met rattenvergif op de werkbladen, sporen van ratten doorheen het restaurant...  https://lostcoastoutpost.com/2018/feb/17/eureka-inns-bristol-rose-cafe-shut-down-more-dozen/.

Op zich erg jammer, het heeft de grandeur van weleer.

Op zoek naar iets anders, dat werd de AA bar and grill. Een typische bar, waar we aan de bar naar baseball en poker zaten te kijken op 3 grote schermen aan elke kant. Leuke ervaring, erg lekker eten, al beginnen de sweet potatoe fries met ranch saus al serieus op te smijten. De "stalen buizen" (zijn woorden) van David kunnen er precies beter tegen, hij zit hier vrolijk op zijn gsm te surfen :).

Eureka zelf is een leuk plaatsje, met veel murals, mooie klassieke gebouwen. Een aan de oceaan, dus David heeft de zee al gezien (hoera :)!!).

Morgen staat een legendarische wandeling op het programma: de tall tress grove trail. Die kan je enkel doen mits online reservering, en is gelimiteerd tot 50 auto's per dag. Qua timing gaan we het wel rustiger aan doen, de wekker zal afgaan om 7u30...

De foto"s van vandaag:

Uw trouwe schrijfster van het blog aan het werk in de lobby van de Eureka Inn

Onderweg vandaag: scenic route, met niet altijd veel zicht door de mist en regen

Eureka Inn, lobby

Downtown Eureka, op weg naar de AA Grill and Bar

Binnen in de AA grill and Bar ;)