dinsdag 22 augustus 2023

Dinsdag 22 augustus 2023: Eureka (CA) - Redwood National Park

Dit is zowat de eerste rustiger dag van de vakantie, en dat mocht ook wel eens. Niet gek vroeg opgestaan, om 7u30, geen grote uitputtende wandeling in het vooruitzicht, én geen lange afstand naar de start van de hike (een uurtje).

Het ontbijt in het hotel was niet erg uitgebreid, maar voldoende voor vandaag.

De hike, de tall trees grove trail, moet je op voorhand boeken op de website van de NPS, en dan krijg je geheimzinnig de dag op voorhand de code van het cijferslot aan de slagboom van de weg ernaartoe. We kwamen op net hetzelfde moment toe als een koppel dat tegen Yosemite woont en reden dan door tot de parking, een gravelweg van ongeveer 10km.

Het was vandaag niet erg warm, maar wel erg vochtig. Dat merkten we onmiddellijk als we uitstapten, een zwerm muggen kwam ons tegemoet. Gelukkig zat er nog Deet in mijn rugzak.

De wandeling van 7km stond geadverteerd als "not for the fainted heart". Maar zoals wel vaker vonden we dat toch licht overdreven, de wandeling naar Crater Lake was een pak steiler. Het was wel een mooie wandeling, kronkelend naar beneden langs tall trees, tot aan een creek, waar je een loop kon wandelen van een mijl. Daar lunchten we en namen we wat foto's aan het water.

Voor de weg terug omhoog spraken we af elk aan ons eigen tempo te doen, maar wel als een workout zonder te stoppen. Dat was zo'n 2,6km stijgen. Ik wil niet opscheppen, maar op zeespiegelniveau ben ik op mijn best en kwam ik eerst terug boven (de 5de beste tijd ooit van de vrouwen op Strava, hoera!) ;). Tot zover het opscheppen, want David kwam niet gek zoveel later boven, en als het in de bergen was geweest, was ik niet eerst boven gekomen.

Rond 14u begonnen we aan de terugweg, stopten we aan het eerste visitor center van Redwood NP, dat aan de oceaan lag, en gingen we naar de zee kijken en aan het water staan. Mooi, en mysterieus mistig.

Voor de rest van de middag hadden we niet echt een plan, behalve een koffie voor David en het stof van de auto laten halen in de carwash, en water kopen. Alledrie zijn gelukt, in de uitloper van de Route 101 in Eureka, waarlangs een Walmart lag die in een gigantische mall was gevestigd. De mall was er zo eentje recht uit een jaren 80-film: gigantisch brede gangen, gigantische parking (die 10% gevuld was) en grote winkels. Alleen is er sinds die jaren 80-film geen spat aan veranderd, wat het dan weer interessant maakt: dergelijke groteske bouwsels zijn niet meegegaan met de tijd, en moeten veel geld kosten om in stand te houden.

Restte er ons enkel nog te douchen en te eten. Voor dat laatste gingen we naar Ichiban, een Japanner rechtover het hotel. Dat was een pak gezonder, lekker (voetnoot van David: niet lekkerder dan gisteren ;)), en maagvriendelijker dan gisteren.

Morgen verlaten we de landmark (ons hotel), en gaan we langs de kust verder richting Fort Bragg. De grote afstanden zitten erop voor de reis, het wordt een rit van zo'n 200km langs de kust.