donderdag 23 augustus 2018

Woensdag 22 augustus (Sault Sainte Marie, Ontario)

Omdat de wandeling van woensdag er toch wel heeft ingehakt, komt dit verslag een dag later ;).

Gisterenochtend gingen we na een opnieuw lekker gratis ontbijt rond 9u richting Pancake Bay. Op minder dan een uurtje waren we op de plaats van bestemming, het State Park met dezelfde naam. Van zodra we de voorsteden van Sault Sainte Marie achter ons lieten, viel het ons op hoe mooi de natuur ineens werd. Dik beboste heuvelachtige gebieden, een kronkelweg langs het water en dan weer de bossen in,… De weg van Munising in Michigan tot hier was een stuk saaier en platter. We hadden al helemaal zin in de wandeling, die 12 tot 14 km lang zou zijn.

De parking van de start van de wandeling lag even buiten het hoofdpark zelf, van het meer weg, waar het visitor center was. We vulden onze namen in op het guest book, en zagen dat er die dag zich nog 3 andere mensen hadden gemeld. We hoopten op weinig volk, en dat leek toch te gaan lukken ;).

De eerste kilometers gingen vlotjes. Goed dat we een kaartje hadden, want het was niet altijd duidelijk hoe het pad effectief liep. Op een bepaald moment kwamen we aan een kruising, waar David zijn ingebouwde kompas zei dat het naar rechts was, terwijl mijn gevoel zei dat het naar links was. Omdat mijn kompas wel vaker het noorden kwijt is, meldde ik het gewoon dat ik het raar vond, en gingen we rechts. Dit was een onverhard pad waarop ook auto’s konden rijden. Dat leek te kloppen met het kaartje. Twee kilometer verder hoorden we duidelijk terug de hoofdweg, wat dan weer niet leek te kloppen met het kaartje, we moesten er namelijk net van weglopen. Tot we op een camping uitkwamen. Dan zagen we het foutje in ons kaartlezen, we hadden effectief naar links gemoeten een stukje ervoor ;).

Geen erg, dan ging deze tocht gewoon 4 kilometer langer worden ;). We keerden om en merkten al gauw dat dit nu wel de juiste richting was. We liepen richting de watervallen (nu ja, eerder een heftige stroom), waar we aan de waterkant 2 achtergelaten rugzakken lagen liggen. Davids fantasie nam even de vrije loop, hij vermoedde al wanhoopsdaden, familiedrama’s of een berenaanval…

We besloten daar even te rusten en te lunchen. Afgezien van de rugzakken was er nergens teken van leven. Na de korte pauze liepen we verder, waarna we aan de overkant 2 vrouwen met een hond zagen lopen. Tot zover het mysterie ;). Al zouden wij nooit zo lang onze rugzakken alleen laten…

Toen de falls trail terug aansloot op een ander stuk van de wandeling werd het opnieuw onduidelijker naar waar het pad nu precies liep. We liepen even langs rechts verder, maar dat voelde te ruig om goed te zijn. Dus besloten we om te keren en de loop op een andere manier rond te maken. Op dat pad zagen we verse afdrukken van berenpoten. Dat maakte het ineens een stuk minder rustig, het bos was zo dicht begroeid dat die beer waarschijnlijk ook gewoon het pad volgde.

Gelukkig zijn we de beer niet tegengekomen. Tegen dat we aan de volgende kruising kwamen, zagen we dat we het rondje eigenlijk in de omgekeerde richting liepen. Als we het juist hadden gelopen, hadden we bordjes gezien om de zoveel meter om de weg aan te tonen. Jammer, want op zich was het een makkelijker route als we hem in de “juiste” richting hadden gelopen. Het pad zelf was erg lastig en geaccidenteerd, als die bordjes er niet stonden, zou je je soms gaan afvragen of je wel goed zat. Het laatste stuk kwam uit op een lookout, die was afgesloten omwille van reconstructie. Dat was echt wel jammer, omdat dit uitkijkpunt een mooi uitzicht gaf op het meer en de vallei errond. We twijfelden wat, maar de trap die was afgesloten leek uit meerdere stukken te bestaan. Het eerste houten stuk was effectief ingezakt, maar daarna kwam een metalen stuk waar volgens ons niets mis me was. Dus besloten we toch te gaan kijken en te zien hoe ver we zouden geraken. Er waren meerdere trappen richting de top, sommige waren al afgebroken, maar het parcours eronder was perfect te doen. Het uitzichtpunt was de moeite, we waren heel blij dat we het er toch op gewaagd hebben!

Omwille van het vele zoeken en rondjes lopen klokten we op de parking af op exact 20 kilometer (als het 19,8 was geweest, was ik wel 200 meter gaan uitwandelen op de parking ;)). Omwille van het parcours was het toch vermoeiender dan gedacht. Maar we waren heel blij van de wandeling en de dag.

Statisteken van de wandeling:
-       20,05 km
-       Totaal aantal stappen voor de dag: 34.022
-       282 minuten actief geweest

Voor het avondeten gingen we naar Wendy’s. Eigenlijk een Amerikaanse keten, waar we in al die tijd nog nooit zijn gaan eten. Het is in principe een Mc Donald’s, alleen hebben ze bij Wendy’s een triple hamburger (Dave’s triple). Die was dus voor David ;). Een hamburger waar ik niet eens mijn mond wijd genoeg kon voor opendoen… Ik nam de kippenburger. Na zo’n dag mocht dat wel, en het heeft echt gesmaakt!

Om 21u ging bij mij het licht uit, doodop.