zaterdag 21 mei 2022

Zaterdag 21 mei: Seward - Soldotna

Een rustige rijdag vandaag. Eerst nog een laatste keer ontbijt halen in de drive through, beiden ei met kaas, en voor David nog een extra calorierijke hap die er van mijn perspectief niet te eten uitzag. Het was iets met korsten brood en een dikke witte saus met vlees door. Het leek blijkbaar wel eetbaar te zijn en best lekker, ik nam het voor waar aan en liet David van de hele portie genieten ;).

Dit was het dan voor Seward, een leuke eerste echte stop in Alaska, op naar Soldotna. Terwijl ik reed, zocht David naar dingen te doen ter plaatse of langs de weg. We passeerden 2 kleine dorpjes langs de weg met elk 3 straten. Onderweg passeerden we ook immense oppervlakten die door een bosbrand in 2014 waren verwoest. Dat triest landschap leek maar door te gaan. Een 2 uur later kwamen we aan in Soldotna, een relatief grote stad in vergelijking met Seward. Ondertussen kwam David erachter dat er niet zo erg veel te doen was in Soldotna, behalve het national wildlife refuge en misschien vissen (voor hem dan toch). Het hotel bleek ook op de hoofdweg te liggen, en is wel een totaal andere sfeer dan gisteren.

We reden eerst door naar het wildlife refuge, waar je een korte wandeling kon doen naar een meer. Best mooi. In het visitor center stond een opgezette grizly, die willen we dus niet tegenkomen als hij niet is opgezet ;). Het was weer een herinnering dat we bear spray moesten kopen, in Seward mochten we die van het hotel gebruiken, maar die waren we nu dus terug kwijt.

Daarna ging het naar een fietsenverhuur, waar ik een MTB voor 2 dagen huurde. David liet de huur aan zich voorbijgaan, dus zal ik morgen en maandag alleen fietsen. We stonden snel buiten met een coole Trek, maar die kon natuurlijk niet mee in de koffer. Dus reed ik alvast naar het hotel met de fiets terug, en David met de auto. Ik kijk er wel naar uit, fietsen in Alaska, we zien wel hoezeer het meevalt. Het zullen sowieso korte tochtjes worden van max 2 uur, zodat we nog genoeg samen kunnen doen.

Voor inchecken was het nog wat te vroeg, maar ze wilden dat toch al voor ons doen. De eigenaar leek op het eerste zicht nors, maar was dat uiteindelijk totaal niet als hij begon te babbelen :). Hij gaf David 2 adressen mee om te vissen, maar jammer genoeg is er morgen geen plaats meer bij beide...

Voor de rest hadden we niet veel plannen, wat inkopen doen, bear spray zoeken, veel pillen kopen tegen reisziekte (wat de man van Walgreens deed vermoeden dat we gingen vissen :)), en gestopt bij Sportman's voor bear spray. Daar hadden ze een hele rayon van, net zoals van alles wat maar met outdoor te maken heeft. Wat een winkel, we keken onze ogen uit. David nog meer, want hun collectie wapens en alles wat ermee gerelateerd is, is ongelooflijk. Rayons vol kogels, koffers, schietschijven, gehoorbescherming,... Als je het daar niet vindt, bestaat het waarschijnlijk niet...

De hotelkamer is erg groot, en er is terug TV (al hebben we dat niet gemist), maar het uitzicht is niet hetzelfde als de afgelopen dagen ;). We kijken uit op alle badkuipen die afgedankt zijn doorheen de jaren in het hotel. Dat is wel apart, want je kan zien dat er modekleuren zijn geweest die je nu niet meer vindt ;).

Straks eten in het restaurant naast het hotel, iets met "Catch", de eigenaar was alvast erg enthousiast over het restaurant (ha ja...). Binnen 9 minuten gaan we naar de bar.

Het uitzicht vandaag, vs...