woensdag 18 mei 2022

Woensdag 18 mei: Anchorage - Seward

Woensdag 18 mei: Anchorage - Seward

Even terug naar gisteren: ergens halverwege de vlucht tussen Seattle en Anchorage zag ik dat David aan het afschakelen was, en ook ik had het knap lastig. Wat een lange dag, met dan toch niet opluchting 4 op het einde: onze gehuurde auto was de auto zelf, zonder verzekering. Mét verzekering kwam er 700$ bij. Het verklaarde het goedkopere tarief, maar niet dat het dus mogelijk is om bij avis.be een auto te boeken zonder de benodigde verzekeringen in de VS. Het is ook de eerste keer dat we dit aan de hand hebben... Omdat we beiden rijp voor de sloop waren (dat bleek met enige overdrijving de auto zelf achteraf gezien ook ;)), namen we het voor lief en slikten ons protest in. Zelfs met deze extra kost was het nog steeds goedkoper dan alle tarieven die ik eerder heb zien passeren. De auto zelf was een Mazda CX-5, niet slecht, maar behoorlijk opgereden en vuil voor een huurwagen die zonet meer dan de helft duurder was geworden met verzekering... Ook hier: geen zin in discussies, we wilden gewoon slapen. Dat was mogelijk 3 mijl verder, in het hotel voor de nacht. Tegen 22u hield ik het voor bekeken en ging het licht uit, het is lang geleden dat ik zo snel in slaap viel. 

Wat resulteerde in klaarwakker zijn om 5u, waarna ik me zorgen begon te maken over een extra verzekering die we hadden laten schieten de avond ervoor. Want ja, zelfs met 700$ verzekering kan je eigenlijk nog steeds lousy verzekerd zijn. Het is er eentje die er normaal ook standaard moet bij zitten, maar ook nu niet was. We besloten na het niet zo superontbijt terug te keren naar Avis en bijkomend te verzekeren. Ik moet zeggen dat ik érg veel heb bijgeleerd over verzekeringen de laatste 2 dagen (gaap ;)). De bijkomende verzekering, waardoor we ook ongelimiteerd zouden ingedekt zijn voor lichamelijke schade aan derden (geen overbodige luxe hier), kostte nog eens 350$. Geen ontkomen aan, en ook niet over te onderhandelen. Dat zette wel de deur open voor onderhandelingen over een upgrade, waar ze eigenlijk niet lastig over deden. Zo komt het dat we nu met een erg coole Toyota 4-Runner off-road versie rijden, met 600 mijl op de teller. Het blijft een zure appel, maar hij werd wel wat zoeter nu we toch iets in de plaats kregen voor al die verzekeringen...

Op naar Seward hierna, eindelijk. De eerste indrukken zijn prachtig, het landschap is zoals het ook op foto's is. Op veel plaatsen ligt er nog veel sneeuw, en is de natuur aan het ontwaken. Ook veel zaken zijn pas deze week terug aan het open gaan.

Na 5 wegenwerken met de nodige vertraging kwamen we aan in Seward. Op het eerste zicht een leuk plaatsje met een haven. We deden onze eerste inkopen voor de lunch en verdere proviand voor de komende dagen en aten de lunch op aan een picknicktafel aan de haven. Daar besloot David inlichtingen in te winnen voor een whale watch tour. Onze keuze viel op een kleinere zaak, met kleinere boten en een tour van 3u30. Morgenmiddag om 13u is er nog plaats. Ook voor mij trouwens, en ik heb me laten overhalen om mee te gaan. De man zelf zegt dat de meeste mensen niet ziek worden, en heeft daar een aparte theorie over. Iets met kleinere boten, niet in volle zee gaan en dichter op het water zitten. Ik dacht "YOLO", en hoop van harte dat ik morgen tegen 16u30 nog beschik over mijn volle maaginhoud ;).

Het hotel voor de komende drie nachten is alvast wel een topper: de Steller Inn. Het inchecken ging erg persoonlijk en met een enthousiaste uitleg van Maja. We kregen ook bearspray te leen, die we hopelijk niet gaan nodig hebben natuurlijk. Met de wijze raad de spray niet te testen, en dat waren we zeker niet van plan (ooit eens geprobeerd in Canada, daar had tot 5 minuten na de test een half parkeerterrein nog last van ;)).
De Inn is één en al rust, zalig. Er is een BBQ aan een kampvuur, waar we gebruik van mogen maken, en misschien ook wel gaan doen.

Deze eerste volle dag in Alaska is verder nog bekomen van de reis, we zullen een dagje ouder worden zeker. Straks in de stad op zoek naar eten, het zal waarschijnlijk een Mexicaan worden. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten