zaterdag 24 augustus 2019

23 en 24 augustus: Düsseldorf - Amsterdam - Windhoek

Onze reisdag begon rustig. Om half acht opgestaan, David moest nog om zijn laatste vaccinaties (niet dat ik hem dat geen jaar op voorhand heb aangeraden te doen...) bij de huisarts, en ik kon ons Beatrijs op het gemak bij de Cat Lounge gaan droppen.

Om 13u vertrokken we richting Düsseldorf, de vlucht ging om 18u15. We kwamen mooi op tijd aan op de luchthaven, so far so good. Een half uur vliegen later waren we al in Amsterdam, waar we moesten wachten tot 22u55 voor het vertrek. Vanaf aankomst in Amsterdam vonden we beiden dat de vakantie nu écht begonnen was, dus gingen we aan de cava :). Bij het taxiën meldde de piloot dat er een foutmelding was in de systemen, en dat ze dat graag weg wilden hebben voor het opstijgen (welja , vonden wij nog zo fijn). Het probleem raakte niet opgelost van de gate weg, dus moesten we terug naar de gate om alles herop te starten en te zien of de foutmelding wegbleef. Na iets meer dan een uur oponthoud kwam dan de verlossing: “het probleem was verdwenen en er was genoeg reden om aan te nemen dat het niet terug zou komen”. En dat leek het ook te doen achteraf gezien.

Eerst was er nog een tussenstop in Angola van een uurtje, waardoor we ook kunnen zeggen dat we in Angola zijn geweest ;). De stewardess, die ons eerder al een tip had gegeven over de Zeeuwse wijn die ze aan boord schonken, vertelde nu dat zij hier nu van boord moesten, en dat Luanda verder geen aangename stad is om te verblijven. Dat leek het ons ook al vanuit de lucht, het was een aaneenschakeling van krottenwijken, tot aan de muur van de luchthaven gebouwd. Ze stelde ons wel gerust dat Windhoek een totaal andere sfeer is, gelukkig maar.

Na ngon eens 2 uur vliegen kwamen we dan aan in Windhoek. Onze auto konden we ophalen bij Avis, en na een verplichte presentatie over het rijden in Namibië kregen we dan onze Toyota RAV4 mee.
David bood aan om te rijden, en dat was nu eens volledig prima voor mij. Ook al is het een automaatl links rijden is weer even wennen. Onderweg naar Windhoek Stad kwamen we al wilde - lelijke - zwijnen tegen, én een kudde apen. Toen begon het bij mij door te sijpelen dat we écht wel in Afrika zijn, voor ons beiden de eerste keer, en dat is toch wel apart. Na 6 jaar VS-reizen is het even uit de comfort-zone, en dat is tegelijkertijd leuk, én eng.

Ons eerste hotel van deze reis ligt in Windhoek zelf, een half uurtje rijden van de luchthaven, “The Elegant Guesthouse”. Om 14u checkten we in, en we besloten aan het vijvertje van deze charmante locatie even alle informatie door te nemen die we op de luchthaven hadden gekregen. Om 16u zou Chrizell, de contactpersoon van Wild Africa Travel, ons wat meer uitleg komen geven over onze reis. Het is allemaal piekfijn geregeld, we hebben een routekaart met alle stops, een heel roadbook en vouchers voor alle excursies en hotels. Het is voor mij even wennen dat uit handen gegeven te hebben, maar het is ook wel eens fijn.

Na een stop bij de supermarkt om voornamelijk water, gingen we om 18u naar Joe’s Beerhouse, op 800m van het hotel en overal getipt. Het was ook een leuke plaats, met veel vlees van plaatselijke beesten. Dat was dan ook meteen onze keuze, een saté van kip, springbok, oryx, zebra en kundu. Van alle stukjes vonden we zebra het minst, dat was verreweg het taaiste vlees. De andere stukjes waren erg lekker.

We kijken beiden erg uit naar het échte begin van onze road trip, die start morgen, met een tocht van 300km naar de Kalahari.