Twee soorten vakantie in 1 dag: bergvakantie met wat urbex, en strandvakantie.
Gezien we nog in bergachtig landschap waren, begonnen we met de bergvakantie. Eerst nog ontbijten en afscheid nemen van Eva en de Nederlandse muzikant. Het was een gezellig verblijf, ook al hadden we met 1 dag in principe voldoende gehad voor de Plitvicemeren zelf. Aan de andere kant, dan waren we niet gebotst op waar we vandaag nog naartoe zijn gereden voor onze strandvakantie aan te vangen: de verlaten luchtmachtbasis van Zeljava. Ik was er toevallig op uitgekomen bij het zoeken naar mountainbikeroutes: een buiten gebruik (deels opgeblazen tijdens de Balkanoorlog) gestelde luchtmachtbasis, uitgehold in een berg, deels in Kroatië, deels in Bosnië-Herzegovina. De toegangen waren groot genoeg zodat vliegtuigen ook in de berg konden binnenrijden. De foto's zagen er tegelijkertijd fascinerend en doodeng uit. Het leek toegankelijk, dus gingen we proberen de weg ernaartoe te vinden met de auto, en zien hoe het daar was. Wikipedia raadde wel aan op het asfalt te blijven, omdat het er nog steeds stikt van de landmijnen. Die raad gingen we zeker opvolgen ;).
De toegang via Kroatië lag op een 20-tal minuten rijden van het hotel. Aan de toegang stond een karkas van een DC-47, het was duidelijk dat we het gevonden hadden. Aan het vliegtuig stond een vriendelijke Duitser met een coole moto, die aan rondreis bezig was van 4 weken, en die ook op zoek was naar de luchthaven. Het karkas was fotogeniek, maar de zon zat wat tegen:
Daarna gingen we verder naar de landingsbanen en de 2 ingangen vanaf de Kroatische kant.
Eens daar keken we links van ons op één van de vier landingsbanen, blijkbaar 2,5km lang, zover als we konden zien, en rechts de 2 ingangen die we op foto hadden gezien. De doodengheid viel al bij al goed mee: er stond nog een auto met vriendelijke mensen, en een koppel even vriendelijke Oostenrijkers op de moto. In het 3,5km gangenstelsel binnen bleken, zo merkten we achteraf, ook nog eens 3 Slovenen met coole moto's rond te rijden. Tien minuten later kwam dan ook nog de Duitse motard erbij. Daarmee voelden we ons wel op ons gemak. We liepen heel even in het eerste stuk van het gangenstelsel, maar het was er afgezien van het eerste rechte stuk, waarna vertakkingen begonnen, pikdonder, daar gingen we niet inrijden of wandelen. De rest van het gangenstelsel geloof ik graag, en die foto's vind ik wel op het internet ;):
https://www.exutopia.com/zeljava-airbase-croatia/
Onze foto's:
(De laatste foto was ook al wat geruststellender, er is een ontmijningsactie geweest een aantal jaar geleden :s)
Interessante site trouwens, al heb ik hem maar achteraf gevonden. De Duitser had ons al verteld dat hij niet veel zin had om de grens over te steken met Bosnië-Herzegovina, hoewel wij daar niet zo onmiddellijk graten in zagen. Achteraf viel natuurlijk onze frank, dat is buiten de EU en had ons effectief nog wel problemen kunnen opleveren, als we ongewild de grens waren overgestoken. Technisch gezien is dat mogelijk als je maar lang genoeg in die tunnels doorloopt en aan de ingangen uitkomt aan Bosnische kant. Dat verklaarde ook het - op dat moment weliswaar gesloten - politiehokje aan de ingang. Dat was eigenlijk een grenspost, en ze patrouilleren geregeld in de gangen. Aan deze kant valt het mee, maar aan de andere kant zijn ze blijkbaar minder vriendelijk, omdat het vroeger vaak gebruikt werd als vluchtweg om de EU in te geraken, en als smokkelroute. Ook al wisten we dat niet toen we daar liepen, dan nog hadden we dus niet veel animo om lang in de tunnels zelf te lopen :).
Na de ingangen reden we de twee landingsbanen af die toegankelijk zijn vanaf Kroatië. Indrukwekkend om zien hoe de natuur het terug overneemt, tegelijkertijd een indrukwekkende constructie. Een erg interessante plek, fijn dat we zo onverwacht wat hebben kunnen urbex-en.
Ik ben net even gebrieft voor het slapengaan: ik mag niét aan het deken trekken, niet verbaal agressief worden, en ook niet fysiek. Dat blijkt de afgelopen nachten met wisselend succes geweest te zijn, al heb ook ik een verhaal over het waarom ;). Dat is voor een ander blog weliswaar :D.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten